2019-04-19

4 anledningar varför SEM är bättre än SEO

SEO i sin rätt är till för att övertyga sökmotorerna - berätta för algoritmer som indexerar din webbplats - att din sida är den mest relevanta för de sökord som söktes. Stark SEO varit många marknadsförares taktik genom åren. Det har sina fördelar, samtidigt finns en osäkerhet och konkurrensfråga. Hur mycket går det att förlita sig på organisk SEO, det går inte att optimera en gång och luta dig tillbaka.

Sökmarknadsföring, (SEM, Search Engine Marketing) - att placera annonser som visas ovanför sökresultaten - bör finnas i marknadsmixen. Det är mer pålitligt, eftersom bl.a. Google ger fördjupad information om resultatet för dina annonser. Om du inte redan använder SEM, överväg att göra det som en del av framtida marknadsföringskampanjer. Här är varför:

1 . SEO är oförutsägbart

Anledningen till att SEO inte är idealiskt för leads generering är dess huvudsakliga funktion att öka din rankning i "naturlig sökning". Det betyder inga garantier - placeringen av din webbplats är till stor del utanför din kontroll. Du kan arbeta på SEO i månader, och din webbplats kan fortfarande inte få naturlig sök-trafik. Sökmotorer som Google kommer ständigt ändra sina algoritmer för att försöka ge ett sökresultat som inte fastställts eller manipuleras av kunniga marknadsförare. SEO är lite av en katt- och råttalek. SEM är inom din kontroll. Eftersom du väljer nyckelord och betala för annonserna.

2 . Leads från SEO är inte alltid glasklara

Du kan inte vara säker på hur många leads som faktiskt kom från ditt SEO arbete. Självklart finns t.ex. google analytics. Anta till exempel att någon besöker din webbplats och registrerar sig. Det är en kvalificerad gissning för att koppla ett "kallt lead" genom en sökmotor via ett sökord. Personen kan ha sökt efter din webbplats efter att ha hört om ditt företag från en vän? Kanske en kombination av rekommendation och sök har lett personen till att besöka din webbplats vilket tillfaller sökmotorn som attribut. Att mäta antalet leads du får från SEM, å andra sidan, är mycket enklare.

3 . Sluta på andra plats är helt okej med SEM

SEM är ett av de få områden där andra plats eller tredje plats kan vara lika fördelaktigt som första. Säga att du har en annons på Google, efter en vecka är din annons ständigt i sökresultaten på andra eller tredje plats när du använder de sökord du har valt. Nu kanske du bli sugen att bjuda extra pengar för att få den översta platsen. Faktum är, användare kan klicka på annonser i andra eller tredje position för de uppfattas som mer relevant.

4 . Gäller SEM, vinner bästa annonsen

Ett SEM annons svänger, mer eller mindre, beroende på hur bra den är skriven. Andra faktorer är landningssidan, hur bra erbjudandet eller uppmaning till handling det är för kunden som söker. Du kan justera alla dessa faktorer för att passa kunden och sedan variera den beroende på de leads som du får. Du får mer kontroll och fler alternativ än vad du får med SEO.

Det är fyra anledning där SEM har en spets och ger fördel i sak. SEO har också sina fördelar men ger inte samma möjlighet i nyansering eller test.

Kristoffer Söderlund

Uppväxt med 8-bitarsteknik, lätt nörd, gillar helheten och den övergripande synen lika mycket som detaljer i arbetet. Lite av en matkonnässör, gitarrspelare och chokladälskare.
media marknad logo
Vi är en företagspartner inom digital affärsutveckling och hjälper ditt företag att bli bättre digitalt!
times-circle-obarsenvelopephone

Pin It on Pinterest

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram