2019-08-27

Nya Facebook Ads Manager rullar ut + ny budgivning

Greppa kaffekoppen och lär dig om några ändringar nu när facebook rullar ut ett nytt gränssnitt för Ads Manager och släpper en ny budgivning.

Redan i April 2019 gick facebook ut med att deras annonshanterare får ett nytt utseende. Däremot är det inte alltid så att förändringen kommer omedelbart till alla. Från början brukar ofta vara möjligt att använda den nya annonshanteraren samtidigt för att börja vänja sig.

Sedan införs ett aktivt byte med möjligheten att gå tillbaka till det gamla utseendet. Har du öppnat Ads Manager där det nya gränssnittet dykt upp? Då kan det vara värt att börja vänja sig när det nya börjar ersätta det gamla.

Nya Facebook Ads Manager på annonsnivå

Facebook Ads Manager på annonsnivå

Här ser du det nya gränssnittet från annonsnivån. Generellt är den mjukare i färgen, för ögat och luftigare. Några av gränssnittets olika funktioner har bytt plats.

  1. Bland annat har filter-funktionen fått en mer dominant plats längst upp och blivit mer tillgänglig med knappar till höger för att spara eller rensa. 
  2. Menyn till vänster går att öppna och fästa. Där kan man snabbt hoppa mellan kontoöversikt, kampanj, annons-set och annons-vyerna.
  3. Annonskvalitét, engagemang ranking och konverteringsranking är inte längre ett nummerbaserat värde. De har fått en beskrivande text t.ex “Över Medel” och för annonser “Under medel” finns en kompletterande text som berättar i vilket spann annonsen ligger inom.

Som du ser är bilden vi använder den engelska versionen av Facebook Ads Manager. Vi använder den engelska versionen där uppdateringar ofta dyker upp tidigare.

I Ads Manager hittar du även en ny budgivning

Förutom det nya gränssnittet för Ads Manager har facebook även gjorde en ny budgivning tillgänglig. Det är “Kostnadstak” eller “Cost Cap” som nu går att välja. Den här bilden beskriver och jämför de befintliga sätten att buda på annonser.

Det är en bra förbättring, det ger en möjlighet att sätta CPA/CPI och är det inte standard än kommer det att bli förval när man skapar nya annonser. Alla sätt att buda har sina fördelar och nackdelar beroende på målsättning när man skapar annonsen.

Driver man visningar av videoklipp kan bud-tak vara ett bra sätt när man räknar på antal visningar i förhållande till budget. Målkostnad kanske är mer ovanlig, men har man ett mål och budget att spendera klämmer man ihop det att bli konsekvent och förutsägbart för att leverera sitt budskap.

Har du fått det nya gränssnittet för Ads Manager? Är det bättre eller sämre? Använder du kostnadstak i dina annonser? Eller saknar du tid för att hantera din facebook annonsering?

Vi hjälper företag att bli bättre digitalt. Behöver du stöd med annonsering via facebook, hör av dig så pratar vi igenom vad du önskar uppnå. Har du kaffe kvar i koppen? Ta den sista slurken och fortsätt med dagen! I köket finns det alltid något att göra.

Kristoffer Söderlund

Uppväxt med 8-bitarsteknik, lätt nörd, gillar helheten och den övergripande synen lika mycket som detaljer i arbetet. Lite av en matkonnässör, gitarrspelare och chokladälskare.
media marknad logo
Vi är en företagspartner inom digital affärsutveckling och hjälper ditt företag att bli bättre digitalt!
times-circle-obarsenvelopephone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram

Vi använder cookies!

Innan du går vidare till webbplatsen behöver du acceptera eller neka att vi sätter cookies (kakor) vilket innebär information av mer personligt inslag.