Greppa kaffekoppen och lär dig om några ändringar nu när facebook rullar ut ett nytt gränssnitt för Ads Manager och släpper en ny budgivning.
Redan i April 2019 gick facebook ut med att deras annonshanterare får ett nytt utseende. Däremot är det inte alltid så att förändringen kommer omedelbart till alla. Från början brukar ofta vara möjligt att använda den nya annonshanteraren samtidigt för att börja vänja sig.
Sedan införs ett aktivt byte med möjligheten att gå tillbaka till det gamla utseendet. Har du öppnat Ads Manager där det nya gränssnittet dykt upp? Då kan det vara värt att börja vänja sig när det nya börjar ersätta det gamla.
Här ser du det nya gränssnittet från annonsnivån. Generellt är den mjukare i färgen, för ögat och luftigare. Några av gränssnittets olika funktioner har bytt plats.
Som du ser är bilden vi använder den engelska versionen av Facebook Ads Manager. Vi använder den engelska versionen där uppdateringar ofta dyker upp tidigare.
Förutom det nya gränssnittet för Ads Manager har facebook även gjorde en ny budgivning tillgänglig. Det är “Kostnadstak” eller “Cost Cap” som nu går att välja. Den här bilden beskriver och jämför de befintliga sätten att buda på annonser.
Det är en bra förbättring, det ger en möjlighet att sätta CPA/CPI och är det inte standard än kommer det att bli förval när man skapar nya annonser. Alla sätt att buda har sina fördelar och nackdelar beroende på målsättning när man skapar annonsen.
Driver man visningar av videoklipp kan bud-tak vara ett bra sätt när man räknar på antal visningar i förhållande till budget. Målkostnad kanske är mer ovanlig, men har man ett mål och budget att spendera klämmer man ihop det att bli konsekvent och förutsägbart för att leverera sitt budskap.
Har du fått det nya gränssnittet för Ads Manager? Är det bättre eller sämre? Använder du kostnadstak i dina annonser? Eller saknar du tid för att hantera din facebook annonsering?
Vi hjälper företag att bli bättre digitalt. Behöver du stöd med annonsering via facebook, hör av dig så pratar vi igenom vad du önskar uppnå. Har du kaffe kvar i koppen? Ta den sista slurken och fortsätt med dagen! I köket finns det alltid något att göra.